Olin myöhästynyt linja-autosta tai sitten sitä ei tullut. Yritin seuraavaan, mutta kesäaikataulu sotki koko homman. Minulla oli aika kello 13 silmälääkäriin. Yritin soittaa ja peruuttaa sen kello 11.45, tultuani linja-autopysäkiltä väsyneenä ja pettyneenä kotiin.

En saanut yhteyttä silmälasiliikkeen numeroon, josta lääkäriajan voi peruuttaa, en ollenkaan, vaikka kuinka odotin ja yritin monta kertaa. Kello oli jo varttia vaille 13, kun vihdoin nauha vastasi: ”olemme tallentaneet puhelinnumeronne, soitamme teille mahdollisimman pian.”

Olin jo niin uupunut, kun yksi tunti soittoyritystä oli takana. Menin wc:hen ja puhelin putosi kädestäni vahingossa kovalle laattalattialle. Sim-kortti ja takalevy irtosivat. Siinä meni vartti, kun sain puhelimen koottua ja taas toimintakuntoon. Sitä en tiedä, yrittikö joku sen vartin tai kymmenen minuutin aikana soittaa minulle.

 

Mutta kello oli tasan 13, kun sieltä monen yrityksen jälkeen vastattiin ensimmäisen kerran. Koko prosessiin meni siis aikaa tunti ja 15 minuuttia. Onneksi puhelut tallennetaan, toivottavasti ne myös kuunnellaan.

Olen niin turhautunut näihin palvelupuhelinsoittoihin. On ne sitten Turussa, Salossa, Kelassa tai missä tahansa palvelussa, sama levy pyörii: soitamme teille mahdollisimman pian. Eikö henkilökuntaa voida ottaa puhelinpalveluun, ettei ihmisten tarvitse koko päivää odottaa ja maksaa kalliita puheluita? Kokemusta on monelta saralta. Kun kerran mielensä pahoittaa, ei se anteeksipyyntö yksin riitä.

75-vuotias eläkeläismummo

Sauvosta